Webbplatsen använder antigen IE11 eller teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Skip to main content

Anläggningar

Skapa anläggning

Du skapar upp en anläggning genom att klicka på "Ny anläggning" under knappen anläggningar. 

Därefter efter måste du fylla i följande uppgifter:

Exempel

 

 

 

Namn på verksamhet (skriv inte in orten i namnet)
 
Välj ditt avtal

 

Fastighetsbeteckning

Används ej

Används ej
 
Fyll i om gatuadress saknas

 

Östergatan 1
 
46233
 
Vänersborg
 
Sverige
 
Verksamhetens telefonnummer (Centralreception eller liknande)
 
Verksamhetens e-postadress
Länk till verksamhetens webbsida
 
(*) asterisk = obligatoriskt
Glöm inte positionera anläggningen.
 
 
Obs! Var noga med att fylla i korrekt information. 
 
 
 
 

 

Sökruta

Här kan du söka fritt bland alla anläggningar under ditt avtal

Anläggningarna visa via en mappstruktur. Har du angivet kategorier visas de i mappstrukturen. 

Okategoriserade anläggningar visas längst ner.

 

Avancerad sök

Här kan du söka fram alla, pågående, godkända och ej inventerade anläggningar. Du kan även söka fram publicerade eller ej publicerade anläggningar samt sortera på inventerare. Söket kan även filtreras via datumintervall.

 

 

 

 

Inne på anläggningen finns följande flikar: 

Inventering

Här väljer du som avtalsadmin inventeringsformulär och inventeringsnivå för att kunna starta en inventering. Du kan också förhandsgranska, godkänna och ta fram en översikt. 

Historik

Här finns anläggningens historik och här kan du du starta upp en godkänd inventering.

Information

Här kan du ändra anläggningens uppgifter.

Egenskaper

Används endast av VGR och Göteborgs stad.

Kategorier

Här kategoriserar du anläggningen om det finns avtalskategorier under ditt avtal.

Länkade anläggningar

Denna flik används om du behöver länka anläggningen till en annan. Du kan använda länkade anläggningar för att hämta över värden mellan två anläggningar eller dela upp större anläggningar.

Media

Under media-fliken lägger du in anläggningens startbild. Det är denna bild som syns för besökaren på www.t-d.se

Publicera

Här publicerar samt avpublicerar du anläggningen.

Här har du möjlighet att skapa TD-uppföjlninsrapport.

Innan du kan starta en inventering måste du först välja rätt formulär och därefter inventeringsnivå. Viktigt att välja rätt formulär då det kan påverka sökresultatet på TD:s publika webbsida.

 

Inventeringsnivåer

Minimi

Ger kortfattad information till invånarna om den fysiska tillgängligheten. Om uppdraget är att endast inventera och publicera information till besökaren rekommenderas miniminivå. Skulle det finnas en avsikt längre fram att ta fram TD-uppföjlningsrapport rekommenderas standardnivå.

Om du väljer minimininivå går det inte få ut en TD-uppföljningsrapport. 

Standard 

Ger grundlig information till invånarna om den fysiska tillgängligheten och innehåller fler frågor än minimi. Om uppdraget är att inventera, publicera information till besökaren samt jobba med TD-uppföljningsrapporter rekommenderas standardnivå. TD-uppföljningsrapporter är tolkade utifrån “Tillgängliga och användbara miljöer Riktlinjer och standarder för fysisk tillgänglighet”. Riktlinjerna och lagkrav kan uppfyllas på annat sätt än TD:s tolkning så länge det motsvarar samma nivå av tillgänglighet och användbarhet. Rapporterna måste analyseras före eventuella vidare åtgärder (rekommendation: av sakkunnig eller certifierad kompetens).

Om du väljer inventeringsnivån standard kan du ta fram en TD-uppföjlningssrapport på följande regelverk: 

B: HIN – enkelt avhjälpta hinder 

C: Boverkets byggregler, HIN och nödvändig användbarhet

Standard plus 

Ger utförlig information till invånarna om den fysiska tillgängligheten och innehåller samtliga frågor i TD. Det är främst Västra Götalandsregionen (VGR) samt kommuner som har antagit VGR:s riktlinjer för fysisk tillgänglighet som inventerar på standard plus. TD-uppföljningsrapporter är tolkade utifrån “Tillgängliga och användbara miljöer Riktlinjer och standarder för fysisk tillgänglighet”. Riktlinjerna och lagkrav kan uppfyllas på annat sätt än TD:s tolkning så länge det motsvarar samma nivå av tillgänglighet och användbarhet. Rapporterna måste analyseras före eventuella vidare åtgärder (rekommendation: av sakkunnig eller certifierad kompetens).

Om du har valt inventeringsnivån standard plus kan få ut en TD-uppföljningssrapport på följande regelverk: 

B: HIN – enkelt avhjälpta hinder 

C: Boverkets byggregler, HIN och nödvändig användbarhet

D: Boverkets byggregler, HIN och VGR gul standard reviderad version 3.1 2018 (inkl. full användbarhet) – befintliga lokaler

E: Boverkets byggregler, ALM, VGR grön standard reviderad version 3.1 2018 (inkl. full användbarhet)

Under fliken kategorier kan du kategorisera anläggningen, använd checkrutorna för att sortera anläggningen under kategorin.

Här kan du se om inventeringen är pågående, godkänd eller avbruten. Det kan finnas flera inventeringar som har utförts under en och samma anläggning.

Följande info visas för varje inventering:

- Formulär

- Nivå

- Startad

- Startad av

- Ändrad

- Ändrad av

- Status

- Möjlig åtgärd

Varje inventering har en översikt som visar inventeringen i tabellformat. 

Om du vill starta upp en godkänd inventering behöver du starta en kopia under historikfliken. Kom ihåg att godkänna och publicera igen. Obs! Historiken sparar endast 5 inventeringar. 

 


Senast uppdaterad: 2023-10-09 11:47